mandag 30. januar 2012

Tankekart


Det er viktig at vi som lærere gjør elevene bevist på sine egen læring. Noen lærer best ved å lese selv, andre gjennom forelesning, mens andre igjen må få det de skal lære visualisert. I fra tidlig skolealder er det viktig å prøve å finne ut hvilke læringsstrategier det er som gir en best læringsutbytte. Dette kan vi gjøre ved å introdusere elevene til forskjellige læringsstrategier. Når læreren kan litt om forskjellige læringsresusser og verktøy er det lettere for elevene å finne frem til sine strategier. En av de læringsstrategiene som kan være fint å lære elvene er tankekart. Når man skal planlegge en oppgave er det både praktisk og ganske enkelt å lage tankekart. Dette er en måte å skrive ned alle tanker som dukker opp i hodet til elevene på, før de starter på den oppgaven de skal gjøre. Det er en måte å samle tankene på. Dette kan gjøres både med papir og blyant eller ved hjelp av gratis digitale programmer som MindomoCmap, Freemind og mange andre. Disse programmene ligger tilgjengelig på nette. Noen må lastes ned på pcen og andere er natt baser.

1. Mindomo
Jeg prøvde meg på programmet Mindomo som er ett nettbasert program. Her måtte jeg bare lage meg en bruker profil før jeg kunne sette i gang. Dette var et veldig enkelt progarm. Det var bilder av de fleste funksjonen og farandre på det man hadde gjort var lett. Dette programmet gjør det også mulig å dele med andre brukere av programmet. Slik at det er lett å bruke på en gruppe oppgave der ikke levene sitter på samme sted. Dette programmet likte jeg. Å det er morsomt med alle symbolene man kan sette inn. Som smilys o.l. Jeg gjore om kartet mitt til en bilde fil slik at jeg kunne legge det ut her.

2. Cmap
Cmap har jeg lastet ned fra internett. Dette er også et enkelt program. Men jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle få bort spørsmål tegnene som ble mellom boblene mine. Eller fungerer det helt greit. Jeg gjorde her også om kartet mitt til ett bilde slik at jeg kunne legg det ut her. Men det går også an å legge det ut som en link.





Høyland Terje, Wølner Tor Arne,Fra digital ferdighet til kompetanse -om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen, Gyldendal Akademisk 2011

Leksjon: DKL102 Tankekart





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar