I
denne øvingsoppgaven skulle vi melde oss i tre forskjellig
nettsamfunn og si litt om fordeler og ulemper med bruk av disse,
hovedsakelig til pedagogisk bruk. Del
og bruk var
det obligatoriske nettsamfunnet vi skulle melde oss inn i. Dette er
et supert nettsamfunn til å bruke i undervisningssammenheng. Jeg har
ikke fått tid til å se så veldig mye på det. Men jeg ser at det
finnes mange som har lagt ut nyttige linker og tips til gode ting å
bruke i undervisning. Siden er vel som jeg har forstått laget for
lærere og ikke elever. Å det er jo flott at det finnes en slik side
som vi kan dele gode og effektive tips med hverandre. Eller ting som
ikke fungerte så godt. Det er jo også mulig å spørre om råd hvis
man har en utfordring som man trenger hjelp til. Jeg kommer ikke på
noen ulemper med dette nettsamfunnet.
Jeg
har i lengre tid vært medlem av nettsamfunnet Facebook derfor
velger jeg å skrive litt om dette nettsamfunnet. Om det finnes så
mange fordeler ved å bruke Facebook i skolesammenheng vet jeg ikke.
Det er vel kanskje derfor det er et omdiskutert tema, som vi i
leksjon 1 og 2 av sosiale web kan lese om. Hvis jeg skal prøve å se
noen fordeler med dette nettsamfunnet i en pedagogisk sammenheng må
det vel være at det er en enkel måte som elevene kan få kontakt
med hverandre på. Skal men ha et skole prosjekt hvor elever fra
forskjellig klasser eller skoler skal gjøre sammen er det lett å
legge til nye venner, chate og dele informasjon med hverandre. De kan
lage en egen gruppe for seg selv, hvor kunn inviterte personer har
tilgang til. Skolen kan selv lage en profil for skolen, hvor
informasjonen vil være lett tilgjengelig for "nesten" alle
elever. De aller fleste unge mennesker har en egen Facebook profil
som de besøker daglig. Slik at den informasjonen som skolen legger
ut på sin profil vil være lett tilgjengelig for de fleste.
Det
siste nettsamfunnet jeg vil skrive om er YouTube.
Dette nettsamfunnet har jeg også vært medlem av en stund. Men jeg
har brukt det svært lite. YouTube kan være en god ressurs side for
undervisningen. Her kan man finne små film snutter av alt mulig. Men
før man viser det for hele klassen er det lurt å se gjennom hele
klippet først. Det ligger mye rart der.
I
gruppe oppgaven i DKL 101 M1 skrev vi om eventyr. Da var vi på
YouTube for å finne et klipp av et eventyr. Vi fant ett klipp som
var fra Caprino sitt eventyr om den syvende far i huset. Det var jo
helt supert tenkte vi. Men så tenkte vi det var lurt å se gjennom
klippet før vi brukte det til oppgaven vår. Det var lurt. Klippet
var redigert av et par gutter, de hadde gjort klippet om til noe helt
annet en det det så ut til. Klippet hadde absolutt ikke egnet seg i
en skole oppgave.
Jeg
har også brukt klipp fra YouTube i RLE undervisning i 2 trinn. Vi
hadde om Hinduismen å jeg fant mange finne klipp både om de
hinduistiske gudene og høytiden Holi. Da fikk elevene ett mye større
innblikk i deres kultur og hvordan de utøver sin religion i forhold
til at jeg bare viser bilder på overhead. Tror jeg da. De synes
verdifall det var veldig spennende. Jeg gikk gjennom de klippene jeg
skulle vise på forhold, og når man har en egen profil kan man
lagre klippene til senere bruk slik at jeg slapp og bruke tid på å
finne de frem i klasserommet.
Det
finnes masse av finne sider som man kan bruke i pedagogisk
sammenheng. Det gjelder bare å ta seg tid til å sette seg inn i de
og tørre å prøve.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar