søndag 22. januar 2012

Øvingsoppgave leksjon 1 sosial web


I denne øvingsoppgaven skulle vi melde oss i tre forskjellig nettsamfunn og si litt om fordeler og ulemper med bruk av disse, hovedsakelig til pedagogisk bruk. Del og bruk var det obligatoriske nettsamfunnet vi skulle melde oss inn i. Dette er et supert nettsamfunn til å bruke i undervisningssammenheng. Jeg har ikke fått tid til å se så veldig mye på det. Men jeg ser at det finnes mange som har lagt ut nyttige linker og tips til gode ting å bruke i undervisning. Siden er vel som jeg har forstått laget for lærere og ikke elever. Å det er jo flott at det finnes en slik side som vi kan dele gode og effektive tips med hverandre. Eller ting som ikke fungerte så godt. Det er jo også mulig å spørre om råd hvis man har en utfordring som man trenger hjelp til. Jeg kommer ikke på noen ulemper med dette nettsamfunnet.

Jeg har i lengre tid vært medlem av nettsamfunnet Facebook derfor velger jeg å skrive litt om dette nettsamfunnet. Om det finnes så mange fordeler ved å bruke Facebook i skolesammenheng vet jeg ikke. Det er vel kanskje derfor det er et omdiskutert tema, som vi i leksjon 1 og 2 av sosiale web kan lese om. Hvis jeg skal prøve å se noen fordeler med dette nettsamfunnet i en pedagogisk sammenheng må det vel være at det er en enkel måte som elevene kan få kontakt med hverandre på. Skal men ha et skole prosjekt hvor elever fra forskjellig klasser eller skoler skal gjøre sammen er det lett å legge til nye venner, chate og dele informasjon med hverandre. De kan lage en egen gruppe for seg selv, hvor kunn inviterte personer har tilgang til. Skolen kan selv lage en profil for skolen, hvor informasjonen vil være lett tilgjengelig for "nesten" alle elever. De aller fleste unge mennesker har en egen Facebook profil som de besøker daglig. Slik at den informasjonen som skolen legger ut på sin profil vil være lett tilgjengelig for de fleste.

Det siste nettsamfunnet jeg vil skrive om er YouTube. Dette nettsamfunnet har jeg også vært medlem av en stund. Men jeg har brukt det svært lite. YouTube kan være en god ressurs side for undervisningen. Her kan man finne små film snutter av alt mulig. Men før man viser det for hele klassen er det lurt å se gjennom hele klippet først. Det ligger mye rart der.
I gruppe oppgaven i DKL 101 M1 skrev vi om eventyr. Da var vi på YouTube for å finne et klipp av et eventyr. Vi fant ett klipp som var fra Caprino sitt eventyr om den syvende far i huset. Det var jo helt supert tenkte vi. Men så tenkte vi det var lurt å se gjennom klippet før vi brukte det til oppgaven vår. Det var lurt. Klippet var redigert av et par gutter, de hadde gjort klippet om til noe helt annet en det det så ut til. Klippet hadde absolutt ikke egnet seg i en skole oppgave.
Jeg har også brukt klipp fra YouTube i RLE undervisning i 2 trinn. Vi hadde om Hinduismen å jeg fant mange finne klipp både om de hinduistiske gudene og høytiden Holi. Da fikk elevene ett mye større innblikk i deres kultur og hvordan de utøver sin religion i forhold til at jeg bare viser bilder på overhead. Tror jeg da. De synes verdifall det var veldig spennende. Jeg gikk gjennom de klippene jeg skulle vise på forhold, og når man har en egen profil kan man lagre klippene til senere bruk slik at jeg slapp og bruke tid på å finne de frem i klasserommet.
Det finnes masse av finne sider som man kan bruke i pedagogisk sammenheng. Det gjelder bare å ta seg tid til å sette seg inn i de og tørre å prøve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar