tirsdag 13. mars 2012

Creaza

Jeg har prøvd ut programmet Creaza. Dette programmet kan brukes til å lage animasjon, videoredigering, tankekart og man kan redigere lyd filer på det. Det som er veldig kjekt med programmet er at det ikke må lastes ned.Man kan bare lage seg en bruker konto så er man i gang. Dette er spesielt praktisk i skole sammenheng. Da må man kunn ha tilgang til internett og en epost adresse for å lage seg en konto.  Det finnes en gratis versjon og en betalings versjon. Gratis versjonen har ikke så mange funksjoner som betalings versjonen, men det finnes mange ting man kan gjøre likevel.  Ikke tar det noe plass på skolens maskiner, og det er ofte ikke mulig å laste ned noe på skole maskiner uten administrator passord. Jeg prøvde meg på å lage et par tegne filmer. Den ene er en skjørøver båt som blir bumbet av en annen. Dette var bare for å prøve.
http://www.creazaeducation.com/members/kristinenicol/cartoonist/36797599
Jeg brukte ca en halv time på denne. Ungene mine på 6 og 8 år satt også på og synes det var veldig festelig. Å de ville veldig gjerne prøve selv. Dette fenget de.

Først velger man seg ett tema. Jeg har på dette bildet valgt Norwegian wood. Da får jeg noen alternativer til bakgrunn som man kan se på høyre side.

På høyre siden kan man også velge figurer og kulisser man vil ha med å plassere de i vinduet.

Øverst på skjermen har vi en verkrøyslinje. Der er det en kollone som heter "rute"der kan man velge seg et nytt blankt ark eller man kan kopiere det man allerede har laget for å flytte litt på kulissene eller slette hele bildet hvis man ikke er fornøyd

På dette bildet har jeg laget ferdig filmen min. Da kan jeg lagre den. Det går ikke an å eksportere den på gratisversjonen. Men den legger seg på min side og derfra kan jeg dele linken slik at andre kan se den likevel.









På dette bilde kan man se de forskjellige temaene man kan velge på gratis versjonen.

En av temaene er rødehette og ulven. Når man skal lære om eventyr om er et av som er en av kompetanse målene i LK06.
Men ved å la elevene jobbe på denne måten med tekst og bilde arbeider eleven også med veldig mange andre kompetansemål fra lærer planen også. Noen av de er:


  • samtale om et utvalg sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre kulturer


  • begrunne egne tekstvalg, og gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV-programmer
  • lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder
  • framføre tekster for medelever
Jeg har valgt å ta med noen av målene for samarbeid fordi elevene sannsynligvis vil jobbe i gruppe med en slik oppgave. Elevene får jobbet med den grunnlegende ferdigheten å bruke digitale verktøy.



http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=158731&v=5&s=2&kmsid=76047
Leksjon om sammensatte tekster 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar