tirsdag 6. mars 2012

Sammensatte tekster 1


Å bruke digital prtefølje i skolen ser jeg på som veldig spennende og lærerikt. Elevene kan lett se sin egen fremgang i fagene. Det er også spennende å se hvordan man har utviklet seg gjennom en hel skole gang. En slik portefølje er ett nyttig verktøy til bruk i utviklingssamtaler. På min skole bruker vi fronter. Der er det mulig å lage en digital potefølje som både elever og foresatte har tilgang på. Foresatte og elevene kan gå gjennom porteføljen før en utviklingssamtale, slik at de kan ha sett litt på utviklings mål i forkant av en samtale. Når en portefølje er åpen for foresattes er det enklere for de å følge med på hva deres barn gjør på skolen.

Sammensatte tekster er en av hovedområdene under norsk i kunnskapsløftet. Sammensatte tekster skal elevene jobbe med fra de starter på skolen til de slutter. Det er fort gjort å tenke at sammensatt tekst bare hører til norsk faget, men med en slik arbeidsform har man mulighet til å dra inn flere fag i en oppgave.

Jeg så på animasjonsfilmen i leksjonen hvor samfunnsfag var tema. Den dreier seg først og fremst om samfunnsfag. Men man kan også dra inn fag som kunst og håndverk, naturfag, musikk og også norsk i denne oppgaven. Jeg  jobber på en barneskole, så jeg har tatt utgangs pungt i kompetansemålene for mellomtrinnet. Her er noen av kompetansemålene fra lærerplanen som denne oppgaven kan knyttes til:

Kunst og håndverk:
  • bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
  • lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film
  • lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon
 Musikk:

  • komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy

Naturfag:
  • forklare hvordan stoffer er bygd opp, og hvordan stoffer kan omdannes ved å bruke begrepene atomer og molekyler
 Norsk:
  • lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
 Samfunnsfag:
  • velje eit tema, forme spørsmål og kaste lys over dei ved å bruke ulike kjelder
  • presentere historiske hendingar gjennom å lage to forteljingar om same hendinga, sett frå ulike ståstader
  • skape forteljingar om menneske i fortida og bruke dei til å vise korleis menneske tenkjer og handlar ut frå samfunnet dei lever i

http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=1&at=4
Leksjon uke8

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar