tirsdag 20. mars 2012

Informasjonskompetanse

IKT har blitt en viktig del av skolen etter at det å kunne bruke digitale verktøy ble en del av lærerplanen og skulle integreres  i alle fag. Nå om dagen må de fleste kunne bruke digitale verktøy for å ta del i arbeids- og samfunnsliv. Man finner nesten ikke noen jobb hvor man ikke er nødt til å bruke digitale verktøy av et eller annet slag. Derfor er det viktig at de som vokser opp i dag kan bruke det. Skolens oppgave blir å bevisstgjøre elevene omkring bruk av digitale verktøy. Det å kunne bruke digitale verktøy handler om både å kunne velge, vurdere og bruke informasjonen i alle fag.

Som man kan se på denne målingen fra Norsk mediebarometer som er laget i 2010 har bruken av internett steget betraktelig. Da er det ikke vanskelig å se at det også er nødvendig å lære barn å unge hvordan man skal finne, vurdere og bruke den informasjonen de finner på internett. Det kalles for informasjonskompetanse. Jeg synes at hvis vi skal kunne si at elever har god digital kompetanse må elevene ha gode kunnskaper innen iformasjonskompetanse også. De skal ikke bare kunne bruke. Men også vite hvordan man skal kunne finne/søke/ lokalisere informasjon, vurdere informasjonen kritisk og bruke informasjonen.


Jeg har lagde meg en bruker konto på Netvibes.com. Jeg har laget en nyhets side, en skole side og en litt av hvert side. PÅ skolesiden min har jeg lagt til noen studieblogget, andre blogger jeg liker å lese som er skolerelevant, hivolda sine nyhetsider og litt annet. Det er jo helt supert å bare kunne gå inn på en side og ha tilgang til alle de sidene jeg pleier å gå inn på. Jeg fant også mye spennende sider jeg ikke har vært inne på men som jeg kommer til å fortsette med å gå inn på.
Dette er virkelig en side som flere burde læres opp i. Spesielt i skole sammengheng. Veldig mange bruker kun google for å søke etter stoff på internett. Men ved bruk av denne siden kan man få mange flere treff fra forskjellige sider som man vanligvis ikke går inn på.




Leksjoner i Informasjonskunnskap
http://no.wikipedia.org/wiki/Grunnleggende_ferdigheter
http://www.ssb.no/vis/emner/07/02/30/medie/art-2011-03-31-01.html
http://www.netvibes.com/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar