mandag 21. november 2011

Bruk av regneark i undervisningen.

Når jeg leser leksjon om regneark. Skjønner jeg at jeg har veldig mye å lære. Jeg har så vidt vært inne om Excel før denne leksjonen. Jeg må innrømme at dette synes jeg er ganske så vanskelig. Tror dette er et program jeg må utforske litt nærmere. Men jeg ser at dette er et veldig nyttig program å kunne.

Det er lett å tenke at regneark hører til matematikk faget. Men Det å kunne regner er en av de fem grunnlegende ferdighetene som skal integreres i alle fag, derfor er det viktig av vi som lærere ser mulighetene for bruk av regning i alle fag.

Jeg underviser i RLE og K&H i 2 kl. Hvordan bruke regneark i disse fagene?? I RLE kan man bruke regneark program til å sette opp diagrammer og tidslinjer for å konkretisere det jeg snakker om. I K&H vet jeg ikke hvordan jeg skal få brukt regneark.

Jeg underviser også RLE i 3 kl. Der kom jeg bruke søyler og diagrammer og også tidslinje for å konkretisere hva vi snakker om. For eksempel når vi snakker om tempel historien i Jødedommen. Kan vi sette opp en tidslinje slik at ungene kan se hvor lang tid denne historien strekker seg og de kan få satt hendelsene litt i forhold til hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar