tirsdag 1. november 2011

Litt mer avansert lyd redigering!!


Leksjon 2 i lyd synes jeg var litt vanskeligere en leksjon 1. Slike ting som format og filstørrelse osv.. synes jeg er ganske vanskelig å forstå helt ut. Det finnes også mange fil navn. Eks: WAV, MP3, WMA, FLAC og OGG. De fleste er ukjente for meg. Men MP3 er vel en lyd fil jeg daglig bruker. Hører mye på musikk og lydbøker. De er stort sett lagret i MP3. Etter det jeg forstår er dette en veldig liten fil type som tar liten plass på maskinen. Det erfarer jeg jo når jeg skal brenne en CD får jeg plass til veldig mange flere MP3 filer på en musikk CD en vanlige CD filer.

Forskjellen på stereo innspilling og mono innspilling hadde jeg nok hørt før. Men godt å få frisket det opp litt. Det var også morsomt å se på forskjellen på lydbildet inne på programmet Audacity. Jeg prøvde også å gjøre om en mono innspilling «spilt inn av meg selv» om til en stero ved å kopiere lyden. Det ene sporet satte jeg på høyre kanal og det andre på venstre kanal.

Jeg prøvde meg også på opptak i flere spor. Der hentet jeg ned ett lyd klipp fra internert. Det var en sang som guttene mine på 5 og 8 år kjenner godt. Jeg la først til denne lyd filen. Så fikk jeg guttene til å synge inn teksten på en annen lyd fil. Dette satte jeg sammen slik at det hørtes ut som de sang med musikken. Men det var litt vanskelig å få de til å synge i det tempo som melodien gikk i når de ikke hørte melodien når de spilte inn sangen. Så vi fant ut at det var enklere at jeg redigerte tempoet etterpå. Men de synes det var veldig morsomt.

Etter som jeg har Mac får jeg bare Audacity på engelsk. Dette gjorde det litt vanskelig for meg med noen av øvingsoppgavene. Effektene har jo andre navn på engelsk en på norsk. Men fikk til det meste ganske greit tror jeg.

Jeg synes den gjett hvem oppgaven var morsom. Brukte opptil flere effekter for å kamuflere lyden min. Når man sitter slik og prøver ut funksjoner kommer man bort i mange forskjellige effekter. Det er veldig lærerikt å sitte slik å prøve ut. :0)

Det å bruke lyd i undervisningen tror jeg er ett veldig godt hjelpemiddel. En måte å bruke lyd i undervisningen på er at de som trenger å øve på lesing kan lese inn tekste på Auiacity første gang de leser en tekst, deretter så kan de lese den inn på nytt når de har øvd på teksten noen ganger. Da vil eleven fort kunne høre forbedringer i lesingen sin. Som kan virke motiverende på eleven i forhold til lesetrening.


Høiland Terje og Wølner Tor Arne, Fra digital ferdighet til kompetanse -om didaktikk for arbeid
med digitale medier i skolen, Gyldendal Oslo 2011
Leksjone: DKL101 Lyd2 H11


1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig med deg at dette var litt komplisert. Men så var det veldig moro å få det til, og at det hørtes litt profesjonelt ut og. Jeg forsøkte meg på noe av det samme som du gjorde, ved å laste ned en sang og legge til en stemme oppå. Det å få til tempo osv var litt utfordrende, men når jeg først NESTEN var i samme tempo, var det greit å kunne øke tempoet i Audacity slik at det ble enda nærmere musikkens tempo.

    SvarSlett