Har
mediegenerasjonen kommet? I dag ses sosiale medier og Internett på
som en sentral læringsarena for barn og unge, hvor samarbeid og
delingskulturen står helt sentral. Sosial web er et kjent utrykk for
de fleste unge. På internet i dag florerer det av forskjellige
nettsamfunn man kan være en del av. Facebook, twiter, nettby og
YouTube er bare noen av de stedene man kan melde seg inn i. Det kan
men dele og få informasjon av andre(Leksjon, sosial web, 2012).
Med
LK06 kom den femte grunnleggende ferdigheten som alle grunnskole
elever skulle lære, nemlig å kunne bruke digitale verktøy. Å
dette skal skje i alle fag. Det er spennende både for lærere og
elever å bruke digitale verktøy i undervisningen. Dette gir
undervisningen flere valgmuligheter slik at elevene får mere
variasjon i timene. Men i tillegg til å gi undervisningen mer
variasjon gir det også elevene flere muligheter til å spore av fra
undervisningen og over på andre ting i form av foreksempel
forskjellige nettsamfunn. Dette er blitt den nye måten for elever å
holde seg informert og i kontakt med andre på. Med dette
oppstår andre utfordringer for skolen. Hvor streng skal man være på
bruken av slike nettsteder på skolen. Bør man total forby all bruk
i skole tiden eller bør man tillate noen bruk. Å uansett hva skolen
sier om saken klarer vi å holde de unna uansett? Dette er spørsmål
som har blitt aktuelle på mange skoler. Bør skolen bli flinkere til
å bruke disse kanalene selv? I form av lekser, info, studieblogg
osv...
Det
er andre utfordringer som har blitt aktuelle etter at nettet er blitt
så tilgjengelig også. En av de er digital mobbing. Dette er en type
mobbing som ofte er usynlig for foreldre og lærere. Men veldig åpen
for andre elever. Dette er en utfordring som virkelig må tas på
alvor.
Jeg
leste Aftenpostens artikkel(02.01.2011)om ei jenta på ti år som
lagde seg en blogg og la ut bilder og filmklipp av seg selv hvor hun
gav sminke og mote tips. Hun fikk krenkende kommentarer og det hun la
ut ble redigert av andre slik at hun ble fremstilt på en hel annen
måte. Hun ble gjort til latter av for hele Norge på kort tid. Å
selv om bloggen ble fjernet finnes det alltid kopier der ute. Det er
forferdelig å tenke på at det denne jenta la ut på nette var
egentlig ganske uskyldig, men ble fort til et mareritt for henne. Når
jeg leste nederst på siden til Aftenpostens artikkel står det en
kommentar om at "den som er med på leken måneder steken".
Denne kommentaren provoserer meg. En jente på ti år mener jeg har
ingen forutsetning for å vite hvilken lek hun er med på!!! Men hvem
sitt ansvar er det å lære henne denne leken?
Sintef-forsker
Petter Bae Brandtzæg på nettsiden deltemeninger stiller noen
interessante spørsmål i sitt innlegg. Skal vi oppfordre barn og
unge til å være anonyme eller kan anonymitet gi en falsk trygghet,
samt forårsake en mer uhemmet og farlig atferd hvor de tørr å
skrive ting de ikke ville stått for med navn. Barn og unge bør lære
nettvettregler på skolen som en del av undervisningen, men hjemmet
bør vel også ta en del av ansvar? Det er veldig mange delte
meninger om hva nettvettregler er, men jeg synes foreldre på lik
linje med skolen bør ta ansvar for barna sine å vise de hvor mange
farer som finnes på nettet og gi de nettvettregler som de selv synes
de bør kunne.
Kilder:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3969945.ece#.Tw8zDPF5mSM
http://deltemeninger.no/-/bulletin/show/318573_nettvettregler-til-besvaer?ref=mst
http://deltemeninger.no/-/bulletin/show/324364_forbud-mot-sosiale-medier-i-skolen?ref=mst
Leksjon:Sosial web - DKL102 våren 2012
Hei. Leser med interesse det du har skrevet om digital mobbing. Dette er også et tema jeg har tatt med i egen blogg. Var også innom Aftenpostenes artikkel om den ti år gamle jenta som fikk krenkende kommentarer fra andre. Dette gjør henne veldig utsatt og sårbar og kan faktisk skade henne for livet. I undersøkelsen til Medietilsynet sier så mange som 15 % at de har mottatt meldinger på internett som har plaget og ertet dem. Mens 14 % innrømmer å ha sendt slike mld selv. Begge deler er et fenomen som øker med alderen, men jenter blir i større grad plaget, mens gutter i større grad plager andre.Først og fremst er dette et tegn på at tradisjonelle aktiviteter fra skolegården blir videreført digitalt. En av ulempene som du også peker på er at det er lettere å være anonym, dermed blir det også mye vanskeligere å avsløre den digitale mobberen.Dette er et arbeid som det må tas tak i, og jegtror at vi som lærere kan være med å påvirke i positiv retning.Mvh Nancy
SvarSlett-----------------------------------------
Kilde: Ingunn Hansen og Thomas Wold: Mediegenerasjonen. Det norke samlaget, Oslo
Sosial web er kanskje en av de største forandringene i nyere tid når det gjelder relasjoner. Her er det muligheter til å skape, dele og være krativ med mange andre med samme meninger og interesse. Den sosiale weben sier at vi har mange venner der ute som bare venter på å bli venn med deg å få kontakt.Disse vennene har andre venner igjen slik at vårt kontaktnett kan utvides og vi lett blir kjent med nye personer med interesante ideer eller læringsressurser. Med disse verktøyene kan vi bygge komplekse nettverk med resursser som det er lett i komme til. Flott å bruke til finne mer informasjon, mer læring, mer "visdom".
SvarSlettHvorfor ikke prøve FLIPPED CLASSROOM? En ny pedagogikk som har klare fordeler ifht individuelt læringstempo og individuell oppfølging fra faglærer
Noen skoler i har prøvd seg på vodcasting. Her blir undervisningen tatt opp på video. Læreren filmer forelesning om nytt stoff slik at elevene kan gå inn på dette hjemme. Elevene kan repetere stoffet flere ganger. Når elevene er på skolen kan de bruke tid på å løse oppgaver og få hjelp av læreren hvis det oppstår problemer.
. Se en norsk presentasjon her
.http://www.youtube.com/watch?v=oOwwWlaFY8g
Dette skal jeg nå prøve i to ulike klasser i fagene rle og samfunnsfag. Pedagogikken er enda mer egnet til matematikk og naturfag sier Bjørn Arne Eikrem, Ressurs- og delingsrom på Fronter.
Dette er en ny måte å ha undervisning på som kan kanskje bli en del av hverdagen i undervisningen om noen år.
Khan Academy: Dette er en side for de som er glad i realfag. Siden har over 2100 lærerike videoer - helt gratis - om matematikk, fysikk, kjemi, biologi osv. Personen som står bak siden har lagd alle videoene selv og det kommer stadig flere. Nivået, hvertfall i matematikk delen, går fra 1+1 nivå og helt opp til universitetsnivå. For dere som går på u.skolen og videregående, så er dette en genial side for dere. Bare så dere vet.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=184347
Her er noen forslag på sider som jeg synes var veldig interesante.Mvh Evanic