fredag 24. februar 2012

Barn og unges digitale arena 2

Det er interessangt å lese om hvordan andre skoler bruker digitale medier til lærings arbeid. Og hvordan de for over ti år siden på en skole i Haram kommune gjennomførte ett IKT prosjekt som jeg synes hørtes veldig spennende og lærerikt ut. Mye av det de gjorde da kunne vi fint gjort i dag også. Vi ville nok bare brukt lit andre programmer for å gjennom føre det. Excel kunne vi brukt på lik linje som da. Men presentasjonen av prosjektet ville vi nok heller brukt programmer som Wikispace, Blogg, de kunne også ha brukt Serif- serien som er en programpakke for bildebehandling, animasjon og presentasjon.
Jeg tror grunnen til at de klarte og komme så langt med å integrere IKT i læringsarbeidet var fordi læreren turte å sette igang uten at de kunne alle programmene selv. De turte å la elevene kunne litt mer en seg selv på enkelte punkt og at de sammen lærte hvordan de skulle komme frem til slutt produkt. Jeg tror det er en viktig egenskap for en lærer å kunne tørre å lære sammen og av sine elever når det kommer til IKT som elevene stort sett er veldig flinke til.

Hawes Side Primary School har en fantastisk flott nett side synes jeg. Det hadde vært veldig artig å prøvd å få til noe slikt på min skole. Men det må jo være mye jobb i starten. Så alle lærerene på skolen må jo ha lyst og være villige til å prøve og jobbe litt ekstra med akkurat dette i en periode. Det er en utrolig fin måte å vise foreldre hva elevene driver med på skolen. Det er også en god reklame for skolen. Det er nok ikke mange skoler som kan vise frem det samme. Noen foreldre vil kanskje mislike at alt fra skolen ligger tilgjengelig på det åpene nette. Men de kom jo helt sikkert reservere seg mot bilder av deres barn. Å fulle navn blir sikkert ikke brukt.
Jeg la merke til at det var utrolig mye ting overalt og farger. Det ser jo veldig barnevennlig ut. Men er det ikke litt forstyrrende for barna? Jeg tenker at det kan være vanskelig å holde fokus på det de skal når det er så mye annet som maser om oppmerksomhet.  Men jeg tror ikke et det er noe spesielt for denne skolen. Det tror jeg er generelt i alle klasserom for barnetrinnet



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar