fredag 24. februar 2012

Jing videoen mi


Jeg lage en screencast video med Jing. Det var ett enkelt program å bruke. Det var bare å laste det ned så var det klart til bruk. Når jeg skulle lage Jing videoen min måtte jeg gjøre flere opptak før jeg ble fornøyd med opptaket. Det som var litt dumt var at jeg ikke kunne redigere i filmsnutten. Jeg skulle gjerne ha godt tilbake og gjort noe på nytt inniblandt. I stede måtte jeg begynne helt på nytt når noe ikke ble som jeg ville. Men det ble en ok video til slutt. Dette programmet er jo supert å bruke får å gi noen en introduksjon/bruksanvisning på hvordan de skal få til noe på pcen. Ikka bare programmer. Men også programmering.

Jeg valgte å introdusere programmet animoto i videon min. Det var et veldig bra og praktisk program. Det var ikke nødvendig å laste ned noe for å bruke det. Det var bare å lage seg en brukerkonto. Jeg brukte kun gratis versjonen, men jeg kan se fordelen med å betale litt å få litt flere funksjoner og kunne lage en video som er litt lenger en 35 sekunder. I skolesammenheng er praktisk å kunne bruke et program som dette for å dokumentere hva man gjør både for foreldre og medelever. Det tar ikke lange tiden å lage en liten video snutt. Den kan deles på klasse blogg, fronter, klassens facebook side, klasse wikien osv. 

Jeg har en sønn på 6 år som fikk se min Jing film. Han synes det så veldig morsomtur og ville veldig gjerne prøve. Han ville vise hvordan man fant frem til spill på internet. Det var veldig morsomt å se hvor flink han var til å snakke og vis mens han lagde videon. Han lagde flere filmer, og lærte seg programmet Jing etterhvert. Dette er et godt eksempel på at barna trenger ikke være gamle før de kan lage en slik video å kan lære bort til andre hvordan man finner frem på nettet eller på andre programmer.
Min Jing video:

Min sønn på 6 år sin Jing video



Leksjon: Digitale bilder 2 - Didaktisk arbeid med bilde -DKL101 høst 2012

Leksjon: Barn og unges digitale arena 2 – DKL102 våren 2012

3 kommentarer:

  1. Dette var en kjempefin måte å lage enkle, små videosnutter på! Dette ligner litt på photstory, men her var det integrert mange flere muligheter og du kan dele det på flere sosiale medier. Dette programmet kan fint elever både i grunnskole og videregående bruke og med en slik god instruksjon du ga med jing, er det sikkert ingen problem. Det å bruke jing å legge dette ut på en læringsplattform ser jeg på en del av den tilpassete undervisningen. Her kan elevene se og lytte så mange ganger de vil til instruksjonen uten å måtte vente på lærer eller la være å spørre. Dette kan sees i sammenheng med omvendt undervisning, som blir en mer og mer utbredt metode i skolen. Du kan lese mer om det her: https://sites.google.com/site/omvendtundervisning/

    SvarSlett
  2. Hei. Synes screencastet du lagde med Animoto var veldig tydelig og lettfattelig. Programmet prøvde jeg ut, og synes det var enkelt slik at elevene også kan være med å prøve dette ut. Selv om vi bare kan bruke det 35 sekunder gratis så er det i utgangspunktet nok til å starte med.Jeg lagde en prøve i går, og synes dette var spennende. I tilleggble det fint når man også kan velge musikk og tekst til.

    SvarSlett
  3. Morsomt at du også la ut sønnen din sin Jing video. Det er også min erfaring at barn lærer fort hvis vi lar de få lov til å prøve. Min elever på 3.trinn har lært mye bare ved å se på det jeg gjør på smartboard. Før jul lærte jeg dem enkle oppgaver på Excel og det tok ikke lang tid før flere av dem på egenhånd hadde lært seg flere funksjoner. Mange av dem vet hvordan vi regner gjennomsnitt og hvordan de kan lage tabeller. Vi har nylig innført læringsplattformen It's Learning og det tok ikke mange dagene før elevene behersker å finne den informasjonen de trenger. På forhånd hadde vi lærerene lagt ut stoff på plattformen som vi hentet informasjon fra i timene slik at elevene så hvordan den kunne brukes.

    SvarSlett