fredag 10. februar 2012

IKT og tilpasset opplæring

Skolen skal være tilpassende og inkluderende for alle. Derfor skal undervisningen tilpasses til en hver elev. Dette kan man lese om på Udir sine sider under læreplan og "Prinsipp for opplæring". Det er lett å tenke at tilpasset opplæring er for de elevene som sliter på skolen og trenger ekstra hjelp. Men tilpasset opplæring gjelder likke mye for de elevene som er fagelig sterke. 

Ordinær undervisning er den typen undervisning det legges opp til og gjennomføres med tanke på at flertallet i klassen skal få godt fagelig utbytte. I en skole med godt undervisningstilbud tilrettelegges denne type opplæring med differansiering som tar utganspungt i dn enkelte elevs læringsforutsetninger og opplæringsbehov.     
Læreren som skal tilrette legge et undervisnings opplegg for en klasse der det er elever med stor spredning i fagelig kunnskap har her noen utfordringer med å skalpe en god undervisnings time. Her kan bruken av IKT være til stor hjep. Har elevene tilgang på pc finnes det mange programmer som som kan hjelpe til med å tilpasse undervisningen til deres nivå. 

Howerd Gardner har la frem sin forskning på "Intelektuelle styrkeområder" på 1980 tallet. Han delte manneskets "intelligens" inn i åtte forskjellige pungter. Jeg har sett litt på hvert pungt å prøvd å finne noen IKT hjelpemidler for disse åtte forskjellige pungtene. 


1.  Språklig/ lingvistisk intelligens -Dette er evnen til å lese, skrive og kommunisere med ord.  Denne intelligensen er typisk høyt utviklet hos forfattere, poeter, talere, politiske ledere, journalister. Her finnes det veldig mange programmer som kan benyttes i skole sammenheng. For eksempel wikispace, blogger, alle type skriveprogrammer, Serif PagePlus



2. Logisk/matematisk intelligens - Dette er evnen for logisk tenkning. Logisk/ matematisk intelligens blir sterkt vektlagt i dagens skole og vårt samfunn rent generelt. IKT programmer for denne typen intellegens er Xcel, geogebra,  http://www.matematikk.org


3. Visuell intelligens -Denne intellegensen er knyttet til det man kan se, våre visuelle sanser. Elever med denne itelligensen kommer ti utrykk gjennom maling, fotografering, rom, 3D følelse slik som navigering og orientering. IKT hjelpe midler som passer til denne typen er Picnik, Picasa 3, Photoshop, photpstory og googlemaps, freemind, cmap

4. Musikalsk intelligens - Denne intelligensen er knyttet til hørselen, vår auditive sansekanal. De som har en slik inteligens vil ha en god evne til å synge, spille, komponere og ha ett godt gehør for musikk. Et IKT hjelpemiddel som elever med denne typen intelligens vil sette pris på programmet Audiacity. Her kan man ta opp og redigere lyd og musikk. Pocket Voice Recorder, Podcast

5. Kroppslig/kinestetisk intelligens - Denne typen intelligens er de som er godte til å bruke kroppen. Dansere, idrettsutøvere, skuespillere, håndverkere er noen av de yrkene hvor man stort sett har denne typen intelligens. Programmer som hører til denne gruppen synes jeg er litt vanskelig å finne. Men kansje Spotify, Itunes, Video blogging?


6. Interpersonell/sosial intelligens - I denne kategorien intelligens er man veldig god på å omgår og samarbeide med andre mennesker. De har gode evner til å lese andre mennesker. Skole relaterte programmer for denne typen menneske er sosiale web slik som Facebook, Twitter og Skype. Sammarbeidsverktøy som google doc og wikispace.


7. Intrapersonell intelligens- Denne typen menneske har god selvinnsikt. Filosofer rådgivere, guruer, forfattere har ofte denne evnen. IKT programmer for denne typen intelligens er også litt vanskelig synes jeg. Men kansje Tanke kart programmer som Mindmap og Cmap.  Blogger, Podcast


8. Naturalistisk intelligens - Er de som har talent for å observere, forstå og organisere mønstre, spesielt de som finnes i naturen. PÅ denne synes jeg det er vanskelig å finne et IKT program som passer. Men de kan vel kanskje ha nytte av 3Dplus, Photoshop, Picasa 3

Noen av disse punktene synes jeg det var vanskelig å finne gode programmer. Men jeg skal lete videre. På noen av intelligensene kom jeg frem til samme type programmer. Disse programmene kan da være fine å bruke i en undervisningsammen heng fordi de fenger flere typer intelligenser. 

Når jeg ser på hvordan jeg selv lærer best klarer jeg ikke å finne en spesiell måte.  men jeg lærer nok aller best ved auditive og visuelle sanseinntrykk. Jeg husker nye bedre det jeg hører en det jeg leser. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ekeberg Torill Rønnsen, Holmberg Jorun Buli ,Tillpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle - en innføring, Universitetsforlaget Oslo 2007 
http://www.udir.no/Lareplaner/Prinsipp-for-opplaringa/Tilpassa-opplaring-og-likeverdige-foresetnader/
http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser


1 kommentar:

  1. Takk for kort og konkret gjennomgang av Gardeners åtte intelligenser. Du nevner på slutten at du kom fram til samme digitale program for flere av punktene. Jeg tenker at det er naturlig at de overlapper hverandre. De digitale verktøyene er nettopp det, verktøyer, og kan brukes på mange måter til flere behov.

    SvarSlett