fredag 10. februar 2012

Barn og unges digitale arena

At tiden har forandret seg siden jeg var barn er helt sikkert. Jeg husker at når jeg var rundt 10-11 år fikk vi en pc i huset. Jeg var da en av de første i min klasse som fikk dette. Det var veldig spennende. Jeg brukte den kun til å spille på. Vi hadde spill på disket og brukte MS dos for å spille de. Vi måtte memorere kodene for sippet får og få startet de. Internett kom etterhvert det også. Men det hadde begrenset muligheter.  Dette er strengt tatt ikke så veldig lenge siden heller siden jeg enda ikke er tretti år ;0).

Nå har jeg to barn selv og de har hatt til gang til både pc og internet så lenge de har levd. De er godt kjent med hvordan man bruker internett. Minste mann på 6 år Google for å finne frem til det han ønsker å se på. Det er ganske imponerende å se hvor lett de tar det.
De har sint eget skrivebord på Macen vår som jeg har laget foreldre kontroll på, her har jeg sperret alle nettsider som har innhold som ikke passer for barn. Det hender at den sperrer sider som jeg synes er greit at de går inn på. Da kan jeg enkelt gå inn på min side å åpne sperren for denne nettsiden. For eksempel YouTube
Jeg fikk også Ipad til bursdagen min. Men den er like mye brukt av barna mine som meg. De vet hvor de skal finne apps og hva de må gjøre for å laste de ned.

Jeg har ikke klart å finne en nyere statistikk for barns mobilbruk. Men jeg regner med at den er betraktelig høyere en det den var i 2009. Men jeg tror også at antall fast telefoner i hjem også har gått ned. Slik at foreldre gir barna sine en mobil i stede for å ha fast tlf.
Jeg har en sønn som går i 3. klasse på en skole i en liten by. Jeg var på foreldre møte der da spørsmålet om mob. tlf kom opp. Hvor mange av elevene hadde egentlig mobil? Jeg opplevde da at alle utenom min sønn hadde mobil tlf(jaja tenkte jeg. Det yngste foreldreparet i gruppen "oss" er de som holdt tilbake på mobil tlf.) Da ble det altså 22 av 23 elever som hadde mobil i den klassen. Jeg jobber selv i en tredjeklasse på en grendeskole, der gjorde jeg samme undersøkelsen. Jeg spurte de hvor mange som hadde mobil. Men etter som elevene svarte selv er vel ikke tallene helt nøyaktige. Men der kom jeg frem ti at 10 av 18 elever hadde mobil.

Professor Sylfest Lomheim er redd for at den digitale kommunikasjonen ødelegger for den naturlige kommunikasjonen mellom folk. Når jeg se på den video snutten og slik jeg ser det er jeg nok enig med de ungdommene. Jeg bruker selv Facebook mye. Men det erstatter ikke det sosiale samværet ansikt til ansikt tror jeg. Jeg tror at man kan får flere venner gjennom Facbook og at det er lettere å holde kontakt med vennene sine. Facbook blir brukt til å kommunisere med når venner ikke har mulighet til å treffes. For å sette det litt på spissen blir det vel som å sende lapper til hver andre i klasserommet eller brevveksle.

Som en lærer synes jeg man bør være veldig forsiktig med det man legger ut på et sosialt web som Facbook. Senest i dag leste jeg en artikkel på VG om en lærer som kom med uheldig kommentarer og la ut volds filmer på Facebook å fikk sparken (som bare er rett og rimelig mener da jeg).
Dette er en ekstrem sak, men det er mange ting som elever ikke trenger å ta del i av lærerens liv. Læreren bør være et godt eksempel. Fylle bilder for eksempel bør også ikke ligge åpent for elver og foresatte. Hvis man velger å bli en lærer bør man også unngå slike ting.
Å ha elever som venner på Facbook er noe jeg velger å la være. Det går ann å lage en egen Facbook side som for sin egen klasse eller for fag som elevene kan henvende seg til for å spørre om spørsmål ol. der læreren kan ha daglig kontakt med elevene om ønskelig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leksjon DKL102 Barn og unges digitale arena 1
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043303
http://www.nrk.no/video/heller_facebook_enn_venner/8523BEB08B81AE68/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar