mandag 17. oktober 2011

Motiv, Plassering og virkning!

Her er original bildet. Dette har jeg tatt selv i sommer.

Her har jeg beskjert bildet litt og satt London eye som er selve motivet i midten av bildet.

Her har jeg bare flyttet litt på rammen slik at motivet står i tredelsregelen.Jeg synes at når man sammenligner dette bildet med det som har motivet midt stilt, blir tredels stillingen mye finere. Det skaper mye mer liv i bildet. Det ser mer proft ut synes jeg.

Her har jeg kvadrat skjært bildet. Jeg foretrekker nok den rektangulære formen bedre. Hvorfor vet jeg ikke helt. Men kan vel kanskje ha noe med at når ett motiv står i tredelsregelen blir det mye mer behagelig for øyet. Men Motivet kom kanskje mer i fokus på dette bilde.

Her har jeg forandret bildet jeg likte best av de ovenfor til svart Hvit. Men jeg har også forsterket kontrastene i dette bilde.Dette får frem konturene i bildet mye bedre,. Jeg synes svart hvit bilder har sin helt egen sjarm. Dette er det absolutt finest bildet av dette motivet i mine øyne.

Jeg prøvde også å ta utsnitt av et bilde. Her har jeg ikke tatt utsnitt av originalen, men tatt utsnitt av et bilde som allerede er beskjært. Dette gjorde kvaliteten på bilde veldig dårlig. Det kan ha med at bildet er lagret som en jpg fil som gjør bildet mindre på minne brikken. Når man jobber med ett bilde i jpg format blir filen mer komprimert for hver lagring man gjør(Leksjon uke41 Digitale bilder)Hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg har laget meg en bruker konto på flicker men blir ikke helt klok på det. For det virker jo ut som alle bildene er reservert for kopiering. Å da skjønner jeg ikke helt vitsen. Trodde det var en side hvor man trykt kunne hente blider fra for så å bruke de selv. Men jeg har så vidt vert inne å prøvd. Så jeg får rote litt til inne der og kanskje lese litt på info sidene så kanskje jeg blir litt smartere

1 kommentar:

  1. Helt enig med deg i hvilket av bildene som ble finest etter beskjæring - bra! Når du beskjærer bilder kan du også endre hva et bilde sier, hva budskapet eller meningen med det er. Flott om du tar deg tid til å eksperimentere enda mer. Når det gjelder å finne et bilde på nett og vurdere dette kan du lenke til det om du ikke har lov til å kopiere det. Da er det fint å velge et bilde hvor du ser at måte det er komponert på gjør noe med hva det betyr. Mvh Dag

    SvarSlett