søndag 23. oktober 2011

Bildefortelling

Fra Filmer


Nå har jeg laget ferdig bildefortelling av turen vår med London eye fra i sommer. Det å lage en bildefortelling har jeg gjort en del ganger før. Når jeg har laget en slik vidio har jeg brukt iMovie som er programmet til Mac (som jeg har) og på Moviemaker, og nå også i Picasa. Jeg må si at iMovie er nok min favoritt. Jeg synes at det er ett veldig enkelt og brukervennlig program med mange forskjellige muligheter. Picasa var et veldig enkelt program det å. Men det har ikke like mange funksjoner som det iMovie har. Men så er jo ikke iMovie akkurat gratis heller da.

Jeg valgte å redigere bildene i bildefortellingen min i Picasa 3. Når jeg gjorde om bilden i så fant jeg ikke noen måte og lagre det redigerte bildet på uten å erstatte original bildet. Dette førte til at ett av bildene mine som jeg har skrevet "Nå går turen nedover" på ble feil. For på det bildet gikk turen oppover og ikke nedover. Så jeg viste ikke helt hvordan jeg skulle få gjort om på det etterpå. Derfor satte jeg det bakerst å latet som ikke noe.
I etterkant ser jeg at bildet kunne jeg bare ha hentet opp igjen fra maskinen min. For originalen ligger på maskinen ubehandlet.

Jeg la også på lyd på filmen min. Da valgte jeg å gå inn på Jamendo som er et program med sanger som man lovlig kan bruke i egne produksjoner. Det er fort gjort å glemme at man ikke kan bruke hvilken sang man vil. Det er ikke alle artister som tillater det. Mannen min brukte en Lincon Park sang i sin film som han la ut på You Tube en gang. Dagen etter var filmen fjernet og han hadde hadde fått en advarsel på mailen sin om at han ikke hadde lov til å bruke Lincon Park sine sanger slik som han hadde gjort.

Å lage en slik bilderfotelling er veldig fint og morsomt å gjøre i undrvisningen. Det kan brukes i mange fag. Tema på filme blir emnet i faget. Foreksempel i norsk når man skal ha om eventyr. Elevene kan tegne eller ta bilder og gjøre det om til ett eventyr. Lese inn eventyret og vise det for klassen etterpå. Ved å utføre en slik oppgave i undervisningen får elevene jobbet med mange mål fra kunnskapsløftet i en oppgave.


http://www.jamendo.com/en/album/95316

Leksjon: DKL101, Blide2, Didaktisk arbeid


3 kommentarer:

  1. Jeg får lyst til å ta en Londontur igjen. :) Flott at du er klar over opphavsretten og har brukt musikk som er lovlig. Hvordan kan du bruke noe slikt i undervisningen? Mvh Dag

    SvarSlett
  2. Disse bildene var flotte Kristine. Selv om det er en del stenger og sånt i veien, er det mange flotte bilder og fin redigering. Fikk gode minner fra den samme turen jeg var på i fjor. Men London er jo en by man kan dra tilbake til igjen og igjen.Musikk valget til bildene synes jeg også var veldig fint.
    Mvh Nancy

    SvarSlett
  3. Du har laget en fin bildefortelling fra turen i London. Å redigere bilder i Picasa var en ny erfaring for meg. Men det var ganske enkelt når man kom i gang. Picasa har en enkel måte å redigere bildene på slik at å bruke dette i undervisningen i skolen vil nok gå greit. Det at bilden kan behandles slik at en kan fokusere på detaljer og enkelt klippe eller beskjære vekk uvesentlig ting, gjør at en kan lett få en fin bilde serie. Det å sette til tekst og lyd gjør at det blir en fin sammensatt tekst som kan brukes i norskfaget, K/H faget, naturfag, osv.

    SvarSlett