søndag 16. oktober 2011

Lekt litt med kamera

Jeg har et Canon PowerShot SX30IS. Det er et avansert digital kamera. Kan ligne på et speilrefleks kamera. Det har veldig mange funksjoner som jeg aldri har brukt før. Jeg har kun stilt kamera på auto innstilling og knipset i vei. Når jeg satt og leste gjennom leksjonen om digitale bilder kjente jeg at jeg ble ganske så nysgjerrig på det kamera som lå i skapet. Etter jeg var ferdig å lese var det bare å finne det frem og prøve ut ulike funksjoner. Jeg erfarte at det var ganske vanskelig å bli klok på kamera uten å ha instruksjons boka(som jeg ikke har i nærheten). Derfor måtte jeg bare eksperimentere litt.

Forandring av lyset på bildet før man tar bildet.

Her har jeg ikke gjort noe med innstillingen bare fremhevet den grønne fargen i bildet.

På dette bildet har jeg gjort bildet mørkere. Da kom motivet og himmelen bak mye bedre frem. Jeg likte dette bildet best.

Her har jeg gjort bildet lysere. Da ble motivet nesten helt borte. Ikke så bra.










På disse bildene har jeg stilt på lys styrken i bildet. Fra mørk til veldig lyst. Jeg har også en innstilling på kamera som fremhever enkelte farger i bilden. Så på alle bildene står det innstillt på at grønnfargen i bildet skal fremheves.
Ganske morsomt å se hvordan samme motiv blir veldig forskjellig. Det jeg ikke er helt sikker på er om når jeg stiller på lys styrken forandrer jeg på blender tiden da?? Eller er det to forskjellige ting. Må få tak i den instruksjons boken kjenner jeg.

Jeg prøvde også ut portrett fungsjonen.
Her har jeg brukt portrett funksjonen.

På dette bildet brukte jeg funksjonen M som står for manuell. Der kunne jeg sikkert stilt på forskjellig ting for at bildet skulle blitt bedre.

1 kommentar:

  1. Flott at du eksperimenterer med forskjellige funksjoner. Ja, finn frem brukerhåndboken og jobb deg gjennom den. Du vil merke stor forskjell på hva du får til med kameraet etterpå. Det som er greit å ha kontroll på er ISO (lysfølsomheten til bildebrikken), Blenderåpning (hvor mye lys som slipper inn på brikken) og Lukkertid (hvor lenge det slippes inn lys på brikken) - det er disse som kontrollerer lyset. I manuell må du justere på lukkertid om du endrer blenderåpning og motsatt. Du kan bruke blenderåpningen til å kontrollere dybdeskarphet. Veldig kjekt for å få proffe resultat! Mvh Dag

    SvarSlett