Å
bruke samarbeid som metode i skolen kan gi veldig god læring og man
får utnyttet det store potensialet som ligger i at elevene kan lære
av hverandre. De faglig sterke elever kan hjelpe de som er litt
svakere, men også de faglig sterke lærer av denne metoden. Dette er
også helt i tråd med Vygotskiy`s teori om den proksimale
utviklingsonen. Når flere elever samarbeider om et tekstdokument
blir det kalt å samskrive.
Å bruke et samskrivings verktøy som for eksempel google doc til en slik oppgave er kan være lurt. Programmet koster ikke noe og så lenge man er tilkoblet internett kan man gå inn på dokumentet hvor som helst. Dette gjør at elevene kan skrive på oppgaven sin både på skolen og hjemme. Det kan også sitte i hver sin stue å skrive på samme dokument. Læreren kan i dette programmet lett gå inn å se på hva de forskjellige elevene har gjort i oppgaven ved hjelp av en funksjon i programmet som heter "endringslogg". Da vil også læreren kunne få et lite inntrykk av hvordan oppgaven er blitt produsert. Om det er en klippe og lime oppgave eller om det er selv produsert.
Å bruke et samskrivings verktøy som for eksempel google doc til en slik oppgave er kan være lurt. Programmet koster ikke noe og så lenge man er tilkoblet internett kan man gå inn på dokumentet hvor som helst. Dette gjør at elevene kan skrive på oppgaven sin både på skolen og hjemme. Det kan også sitte i hver sin stue å skrive på samme dokument. Læreren kan i dette programmet lett gå inn å se på hva de forskjellige elevene har gjort i oppgaven ved hjelp av en funksjon i programmet som heter "endringslogg". Da vil også læreren kunne få et lite inntrykk av hvordan oppgaven er blitt produsert. Om det er en klippe og lime oppgave eller om det er selv produsert.
Hvis
man har en samskrivings oppgave i klassen, kan man utføre en elev
elev vurdering. Det vil si at elevene vurderer hverandres arbeid.
Eleven som skal vurderes av en annen elev kan fort ta det som kritikk
når en annen elev påpeker hva de kunne gjort bedre i oppgaven de
har gjort. Derfor er det viktig at læreren presenterer kriterier for
oppgaven før elevene setter i gang. Når kriteriene er enkle og
tydelige er det lettere for elevene og se hva de har gjort bra og hva
som kunne vært gjort bedre i oppgaven. Det gjør vurderingen enklere
for både den som skal vurdere og den som blir vurdert.
Jeg
tror at det kan være enklere å utfører en elev-elev vurdering av
en samskrivings oppgave. For da er det ikke bare en enkelt elev som
har utført oppgaven. Da er de flere elever som står sammen om
oppgave. Å ta imot tilbake meldingen blir enklere når man er flere
sammen om det. Læreren kan settes to og to grupper sammen slik at de
kan vurdere hverandres oppgaver opp imot de kriteriene som er satt.
Imsen
Gunn, 2006,Lærerens
verden -innføring i generell didatikk, Oslo: Universitetsforlaget 3.
utgave
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar