onsdag 5. oktober 2011

Samskriving som verktøy for elev-elev vurdering


Å bruke samarbeid som metode i skolen kan gi veldig god læring og man får utnyttet det store potensialet som ligger i at elevene kan lære av hverandre. De faglig sterke elever kan hjelpe de som er litt svakere, men også de faglig sterke lærer av denne metoden. Dette er også helt i tråd med Vygotskiy`s teori om den proksimale utviklingsonen. Når flere elever samarbeider om et tekstdokument blir det kalt å samskrive.


 Å bruke et samskrivings verktøy som for eksempel google doc til en slik oppgave er kan være lurt. Programmet koster ikke noe og så lenge man er tilkoblet internett kan man gå inn på dokumentet hvor som helst. Dette gjør at elevene kan skrive på oppgaven sin både på skolen og hjemme. Det kan også sitte i hver sin stue å skrive på samme dokument. Læreren kan i dette programmet lett gå inn å se på hva de forskjellige elevene har gjort i oppgaven ved hjelp av en funksjon i programmet som heter "endringslogg". Da vil også læreren kunne få et lite inntrykk av hvordan oppgaven er blitt produsert. Om det er en klippe og lime oppgave eller om det er selv produsert.  

Hvis man har en samskrivings oppgave i klassen, kan man utføre en elev elev vurdering. Det vil si at elevene vurderer hverandres arbeid. Eleven som skal vurderes av en annen elev kan fort ta det som kritikk når en annen elev påpeker hva de kunne gjort bedre i oppgaven de har gjort. Derfor er det viktig at læreren presenterer kriterier for oppgaven før elevene setter i gang. Når kriteriene er enkle og tydelige er det lettere for elevene og se hva de har gjort bra og hva som kunne vært gjort bedre i oppgaven. Det gjør vurderingen enklere for både den som skal vurdere og den som blir vurdert.

Jeg tror at det kan være enklere å utfører en elev-elev vurdering av en samskrivings oppgave. For da er det ikke bare en enkelt elev som har utført oppgaven. Da er de flere elever som står sammen om oppgave. Å ta imot tilbake meldingen blir enklere når man er flere sammen om det. Læreren kan settes to og to grupper sammen slik at de kan vurdere hverandres oppgaver opp imot de kriteriene som er satt.


Imsen Gunn, 2006,Lærerens verden -innføring i generell didatikk, Oslo: Universitetsforlaget 3. utgave

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar