tirsdag 4. oktober 2011

Plagiering i skolen


Nå som bruk av digitale medier har kommet inn i skolen er faren for at elever plagierer mye større en det det var før den digitale tiden. Kopiere tekst fra andre dokumenter å lime det inn i sitt eget dokument er ganske så enkelt. Hvis elevene har uryddige henvisninger til kilder i teksten sin så er det veldig vanskelig å oppdage plagiering. Det blir også veldig urettferdig for de elevene som gjør jobben ordentlig, som må konkurrere med elever som fusker for å komme inn på videre studier.

Hvordan kan vi som lærere unngå at plagiering skjer?
Er det lurt å bruke skremsel metoden? Hvor man sier til elevene at man kommer til å gå gjennom teksten for å se etter plagiat. Eller er det bedre å gi elevene tillit å heller lære de hvordan de skal lage en god tekst med gode kildehenvisninger? Å fortelle de hva konsekvensene av plagiering kan føre til. Som foreksempel utvisning fra høyskoler/universiteter. Eller at de får strykkarakter på ungdomskole og videregående.

Jeg tror det er bedre å gi elevene tillit. Fortelle de hvorfor det er så viktig at de lærer seg stoffet og ikke bare klipper og limer. Nå som digitale tekster er blitt en veldig vanlig metode tror jeg at det er lurt å lære opp elevene ganske tidlig hvordan man kilde henviser og hvordan man skriver en god tekst uten på kopiere andre tekster. En lærer som kjenner elevene sine vil også fort kunne se om språket som er brukt i teksten er et språk som eleven vanligvis bruker eller om det høres ut som en annen.

Leif Harboe har satt opp noen strategier for å motvirke plagiering i sin bok med tittelen Norskboka -Digitale verktøy i norskfaget. Noen av disse strategiene er:
-Lag oppgaver i korrekt sitatteknikk og omskriving.
-Lag oppgavene med lokal vinkling( Da blir det vanskeligere å finne stoff å kopiere på nettet).
-Lag oppgaver som tar utgangspunkt i ferske hendelser.
-Lag oppgaver med maler som elevene skal følge.
-Styre elevene inn på kilder de skal bruke i teksten sin.
Detter er bare noen av de rådene som kan hjelpe en lærer med å stoppe plagiering. Følger man noen av disse rådene tror jeg at man er godt på vei.

1 kommentar:

  1. Helt enig med deg, Kristine. Jeg har lite tro på kontroller og mistillit. For jeg tror nemlig at økt kontroll gir større sjanse for irritasjon over å bli kontrollert. Det du peker på med kildehenvisning og å lære god kildebruk syns jeg er rett på hva som kan være rett behandling av "plagieringssykdommen". Kontrollprogrammer blir bare en medisin som kamuflerer årsaken tenker jeg. Strategiene til Leif Harboe er gode. Elever som vet hva som forventes, som har en tilhørighet til det som skrives, som opplever temaene som aktuelle, tror jeg er elever som blir engasjerte.

    SvarSlett